Інтерес до німецько-української академічної співпраці є традиційно дуже високим з обох сторін. Про це свідчить наявність понад 200 міжвишівських партнерств. Особлива роль при цьому відводиться проектам, метою яких є створення коопераційних навчальних програм. В рамках цих програм можуть пропонуватися спільні модулі, а в деяких випадках і програми подвійного диплому. DAAD пропонує цілий ряд програм для підтримки таких проектів. Попри всі відмінності у програмах та напрямках, які сягають від машинобудування у Києві до соціальної роботи у Чернівцях, цілі та завдання у повсякденній роботі часто дуже подібні. Це добрий привід для того, щоб зібрати всіх задіяних осіб з різних проектів, з Німеччини та України. Тому 10 – 11 листопада 2017 року у Києві було проведено конференцію „Модуль – навчальна програма – диплом: що відбувається у спільних програмах?“.
Перший день пройшов у тісному колі: координатори різних проектів, які фінансуються з боку DAAD, зустрілися для обміну досвідом. Наступного дня коло учасників було ширшим – приїхали також представники вишів з усієї України, які мають інтерес до коопераційних програм.
Теми охоплювали як мовні питання — якою мовою мають проводитися коопераційні навчальні програми, так і питання визнання попередніх результатів навчання, та навіть залучення до роботи колишніх стипендіатів. Штефан Гайфес, який у DAAD у Бонні керує сектором „Транснаціональна освіта та коопераційні програми“, провів воркшоп про очікування українських та німецьких партнерів.
Як виявилося, українська сторона за допомогою коопераційних програм прагне досягти реформування або “вестернізації” навчальних програм. Також висока якість навчальних програм з інтернаціональним спрямуванням має бути привабливою для студентів – адже відтік абітурієнтів за кордон є дуже високим, що є проблемою, зокрема, для західноукраїнських вишів. Тому українські виші дуже зацікавлені у навчальних програмах, які пропонують подвійний диплом. З огляду на цей інтерес були проведені презентації про правові передумови для видачі подвійного диплому у Німеччині та в Україні.
Рамкові умови для коопераційних навчальних програм значно покращилися завдяки реформі вищої освіти в Україні та збільшенню автономії університетів. Заступник міністра освіти, проф. Юрій Рашкевич, який привітав учасників на другий день конференції та під час конференції брав активну участь у дискусіях, подякував представникам проектів за те, що вони скористалися можливостями, які перед ними відкрилися завдяки цьому.
Але і німецькі виші також виявили значний інтерес до співпраці з українськими партнерами, адже тут вони знаходять добре освічених та мотивованих студентів. Зокрема, для гуманітаріїв та соціологів Україна як країна, де відбуваються значні суспільні зміни, може запропонувати захоплюючий досвід.
З боку DAAD на літо та осінь 2018 року плануються подальші мережеві заходи – наступний захід стосовно мереж ERASMUS у європейському контексті відбудеться 8-9 червня 2018 року. Інформація з’явиться згодом на нашій веб-сторінці. Там Ви можете також знайти інформацію про можливості фінансування коопераційних проектів та отримаєте поради для встановлення партнерств: www.daad-ukraine.org/de/ueber-uns/daad-projekte-in-der-ukraine/.
Гізела Ціммерманн, ІЦ Київ